Gjesteinnlegg – Emilie, Ida, Mathilde, Siri og Vegard

Lofoten-eventyret begynte ganske brått for oss. Etter en kjøretur hvor vi alle var så trollbundet av landskapet at vi havnet en liten omvei innom Ballstad (flott sted), nådde vi første post; Selfjordhytta. Her møtte vi Maja, Carl Joachim, Siri, og Vegard som forgjeves hadde kjempet mot fristelsen av å starte på middagen. Det plaget ingen og i den bittelille hytta kunne vi snart alle nyte falafel i pitabrød.

Etter en rask svømmetur i mygghavet utenfor bega vi oss rett ut på turens første fjelltur.

En fire timers tur med 15 kg på ryggen hvor 400 høydemeter ble beseiret tok nesten knekken på de mindre erfarne av oss (Emilie), men målet skulle vise seg å være verdt det.

På andre siden av skaret vi hadde karret oss opp ventet Horseidstranda. Her strakk den hvite sanden seg flere hundre meter innover i dalen, og midnattsola hang over det turkise vannet.

bunes

Vi var fremme like før midnatt, akkurat i tide til å tenne lysene på kaka og sprette sjampisen. Den påfølgende dagen var nemlig Mathildes bursdag! Den ble feiret med gulrotkake, Prosecco, og rødvin, som smakte ekstra godt av å ha blitt båret helt ut dit.

Dagen etter tok vi samme turen i revers, og til tross for slitne bein kom vi tilbake Selfjordhytta og bilene, alle som én.

Vi pekte snuta mot Henningsvær og etter en kort båttur var vi framme ved den sagnomsuste Vakthusøya!

En dusj har sjelden føltes bedre, og det gjorde heller ikke noe at den var tett fulgt av en nydelig bursdagsmiddag på Fiskekrogen. God mat, god vin, godt selskap, og sliten kropp. Kan man ha det bedre?

Det ble tidligere kvelden på oss denne dagen, men dagen etter ventet en ny bursdag. Dermed stemte Ida, Mathilde, og Emilie i naborommet i med bursdagssang for Siri da klokka slo midnatt.

Dagen etter ble det (selvfølgelig) kake til frokost før nykommerne skulle til pers i Vakthusøycupen.

Størst fiskelykke var det uten tvil bursdagsbarnet som hadde. Siri slo nemlig til med elleve makrell og to torsk! Vegard og Emilie fikk hver sin torsk, mens Ida kunne skilte med tre, fine makrell. Mathilde hadde nok brukt opp bursdagslykken dagen før og gikk (les: rodde) tomhendt og slukøret hjem.

torsk

Takket være Siri hadde vi altså alt vi trengte for en heidundrende festmiddag den kvelden. Festsalen på låven var stedet, og stekt makrell med syltet (selvplukket) rabarbra sto på menyen.

Torsdag fulgte en alt for tidlig avskjed med Siri og Vegard. Som trøst ble det jentetur opp til Fløya. På denne turen fikk vi se Djevelporten og Frosken, og etter drøye 500 bratte høydemeter; tidenes utsikt.

Lofoten-ferskingene ble målbundet av synet og måtte roe ned med lunsj på eggen.

Ida hadde flere kontakter i Henningsvær og fikk booket oss inn på midnattsol-safari med RIB. I lekre, oransje drakter bega vi oss ut på en båttur som skulle by på nærkontakt med havørn, sel, nydelige omgivelser, og heftige hastigheter.

rib

På veien hjem til Vakthusøya fikk vi ikke fart på motoren, men lot vi det stoppe oss? Nei! Mathilde stilte med muskelkraft og akkompagnert av diverse sjø-relaterte sanger og dikt-proklamering rodde hun oss trygt i land denne lyse sommernatta.

Siste dagen av besøket kom så alt for tidlig, men det hele skulle avsluttes med et smell; topptur med Himmeltinden som mål.

Med sine 962 meter er Himmeltinden Vestvågøys høyeste, men omtales samtidig som en av Lofotens enkleste topper på over 900 meter grunnet god sti og effektiv stigning.

Effektivt var det, og i strålende sommervær var det en svett gjeng som nådde toppen. Der kunne utsikten med blå himmel, turkis hav, og hvite strender virkelig nytes.

Etter grilling på den berømte Hauklandstranda ved foten av den nå beseirede tinden var det dermed tid for å si farvel til våre verter og fortsette eventyret på egenhånd.

på stran

Kjære Maja og Carl Joachim, tusen takk for et helt fantastisk besøk!