Gjesteinnlegg – Vilde og Thomas

Vekkerklokken ringte 05.00 torsdag morgen og ut av vinduet i Oslo kunne vi kun skimte grå himmel, sludd og snø. Det var egentlig ikke så farlig siden vi skulle på tur!

vildeogthomasmedsnø
Helt ok å dra fra Oslo

Alt så ut til å gå helt etter planen, men da nattens snøfall gjorde at flybussen måtte stoppe på Kløfta/Miklagard grunnet dårlig sikt og kjøreforhold ble vi satt litt på pinebenken om vi kom til å rekke flyet eller ikke. Heldigvis gikk det i orden og vi kom oss av sted i tide. Flaks for oss var det også meldt sol og sommer i Henningsvær!

Etter ca. fem timers reise kom vi omsider frem til Svolvær og ble møtt av en glad lofottorsk aka Maja. T&Vs Lofoteventyr var i gang!

majaibåt

Vel fremme på Vakthusøya stod Carl Joachim klar med nytraktet kaffe og den etterlengtede maten ble fortært ute i solveggen på øya.

Etter en kort hvil og omvisning på øya var det på tide å komme seg ut i Ranaværingen. Vi hadde jo tross alt bestemt at all middag skulle være selvfisket. Det tok ikke lang tid før alle hadde fått en torsk på kroken og velkomstmiddagen var dermed sikret. T&V var nå også offisielt med i Vakthusøycupen 2017!

cjveierfisk
Innveiing
Vakthusøycupen per 15. mai

Kvelden ble avsluttet med lokalt øl og muligens en ny hyttefavoritt av typen brettspill – Hint.

Med en god natts søvn på øyet var det nå klart for fredagsgolf på den verdenskjente banen – Lofoten Links. Thomas er en ivrig golfspiller og heldigvis var det ikke vanskelig å overtale Maja og CJ til å prøve noe nytt. Dette var en god dag for ferske golfspillere; sol, vindstille og flighten vår utgjorde halvparten av dagens spillere – det var med andre ord ikke behov for å stresse. Turneringsformen var en tradisjonell par vs. par og hvis vi legger godviljen til så går seieren til vertene Maja og CJ (mye godvilje ble lagt til ja). CJ er nå offisielt også blitt golfspiller – ses på Bogstad til sensommeren.

thomas spiller golf

Allerede dag to måtte vi vike fra fiskemålet. Selv om vi var i fiskeland så var det jo tross alt fredag og ingen fredag uten fredagstacoen. Denne kvelden ble også avsluttet med en runde Hint, samt mer lokalbrygget øl – nok en supersosial kveld med supergodt selskap;)

Lørdagen var duket for en dag med avslappende strandliv. Vi tok med oss fiskeutstyr, grillmat og pils til sandstranden på øyen med det kreative navnet – Sandøya. Her fikk vi slappet av, lest bøker, grillet, lekt triksekongen med en bøye og faktisk også sett Manchester City mot Leicester.

sandøya

På turen hjem var det duket for å prøve fiskelykken igjen og lykken var fortsatt tilstede. Da ble det mat på bordet i dag også. Tilsammen dro vi opp over 10 kg, men dagens vinner ble uten tvil Maja som dro opp en rugg på hele 6,5 kg!

Og gjett hva vi gjorde etter middagen denne kvelden? Joda, lofotpils og Hint. Til dere som skal på besøk så er det bare å glede seg til en runde Hint eller tre. P.S det kan hjelpe å tenke kreativt og veldig utenfor boksen.

Søndag var det siste dag på tur og hva er vel Lofoten uten en skikkelig topptur? Festvågtind med sitt bratte og steinete terreng på 541 m og med en helning på opptil 40% stod på planen. Vi tok utfordringen på strak arm. Vi nådde toppen ganske så slitne, men kunne si oss veldig fornøyde med dagens lunsjutsikt.

opp festvår

Som takk for god innsats spanderte vi alle på oss en god is til dessert i solen på brygga i Henningsvær. M&V benyttet også anledningen til å gjøre seg kjent med Henningsværs rike butikkutvalg.

Avslutningsmiddagen tok vi på Restaurant Lofotmat. Den gir vi vår sterkeste anbefaling da de leverte topp mat og topp service. Vår reise var nå over og på vei til flyplassen tok vi et raskt stopp og så på tørrfisk, Rørvikstranda, Svolvær sentrum og Solværgeita (litt på avstand)

fiskehjel

Her vi nå sitter på brygga i Bodø og tenker tilbake på oppholdet på Vakthusøya kunne vi ikke bedt om bedre verter enn dere. Uten deres overlevelsesskills til sjøs og til fjells hadde vi ikke klart oss lenge i naturen.

Tusen takk for at vi fikk være en del av deres Lofoteventyr!

Maisen og Bear Grylls – kos dere de siste månedene, vi gleder oss til å se dere igjen.